The on-screen keyboard can be used to type English or Indian language words.
The keyboard uses the ISCII layout developed by the Government of India. It is also used in Windows, Apple and other systems. There is a base layout, and an alternative layout when the Shift key is pressed. If you have any questions about it, please contact us.
किसी भी व्यक्ति के लिए चाहे वह कितना ही गुणी क्यों न हो, आज यह बहुत मुश्किल है कि कालिदास या भवभूति के स्तर का काव्य या नाटक लिख सके।
It is hardly possible for a person, however gifted, to produce today a kavya or a drama in Sanskrit, which would be equal in merit to the works of Kalidasa, Sana or Bhavabhuti.
यह याद रखना आवश्यक है कि सृजनात्मक नाटक का विकास जल्दी में नहीं किया जा सकता।
It is important to remember that creative drama cannot be developed in a hurry.
1. नेतृत्व यह याद रखना चाहिए कि सृजनात्मक नाटक के प्रशिक्षणार्थी समूह का नेता, न तो अध्यापक की तरह होता है और न ही उस निर्देशक की तरह, जो बच्चों को बताता है कि क्या करना है और साथ ही करके भी दिखाता है कि कैसे करना है।
It is important to remember that the leader of a creative drama group is not like a teacher, nor a director who tells the children what to do and shows them how to do it.
इसी प्रकार इस नाटक में बुरे पात्रों का उद्धार होता है।
It is in this way that the evil characters in this play are finally reformed.
यह केवल मूक अभिनय, तालबद्ध गति तथा नाट्य क्रीड़ा में रुचि जागृत करने के लिए ही नहीं, अपितु सृजनात्मक नाटक खेलने के लिए उपयुक्त मूड बनाने हेतु भी आवश्यक होता है।
It is necessary not only to arouse interest in an idea for pantomime, rhythmic movement or a play, but also to set the mood for creative drama playing.
यह भावनाओं का नहीं बल्कि कार्यकलापों से पूर्ण कलह और आपसी रंजिश तथा स्वार्थों के टकराव से भरा नाटक है, हालांकि इसमें विचार और नैतिक मूल्यों पर बड़ा जोर है - जो कि रवीन्द्र के सभी नाटकों में होते हैं।
It is not a drama of feeling but of action, full of strife and intrigue and the clash of interests, although an idea and a moral run through it as they do in all Tagore's plays.
उनके द्वारा लिखित गंभीर नाटक नहीं बल्कि उनके दो सुखांत नाटक रंगमंचीय नाटकों के रूप में जीवित रहे हैं।
It is not the serious plays but the two comedies he wrote that have endured as stage plays.
ओड़िसा में अभी एक कठपुतली मंच के लिए कोई भी विशेष नाटक नहीं लिखा गया है।
It is note worthy that be special play befitting the puppet - stage has yet been written in Orissa.
ऐसा कहा जाता हे कि एक सामान्य मराठी संगीत नाटक प्रायः संगीत महफील का रूप धारण कर लेता था ओर यही एक प्रमुख कारण समझा जाता है जिसके परिणामस्वरूप अततः शनै शनै कितु निश्चय ही इसकी लोकप्रियता का पतन हो गया।
It is said that an average Marathi musical drama almost assumed the character of a sangeet mehfil and this is regarded as one of the important factors that eventually resulted in a gradual but sure decline of its popularity.
कहते हैं कि 1509 में राजा प्रतापरुद्र के आदेश से पुरी में इस नाटक का एक बार मंचन भी हुआ।
It is said that the drama was once staged at Puri in 1509 by the order of king Prataparudra.
Writing in English is as important as speaking. To learn to write correctly might seem like a difficult task. There are always some tips that you need…
English learners may get confused between the use of these two topics and end up making mistakes. Read this short article to help yourself and improve…