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The sign of physical and spiritual perfection in the Buddha figures is the protuberance or ushnisa on the head which evolved from the top knot worn by Brahmins.
बुद्ध की आकृतियों में शारीरिक तथा आध्यात्मिक पूर्णता का चिह्न सिर पर प्रक्षेप तथा ‘उष्णीश’ है जो ब्राह्मणों द्वारा रखी जाने वाली सिर की जटा की गांठ से विकसित हुआ है।
The transformation, the perfection cannot for the integral Yoga be complete until the link between the mental and the spiritual action is formed and a higher knowledge applied to all the activities of our existence.
पूर्णयोग के लिये यह रूपान्तर या सिद्धि तबतक पूर्ण नहीं हो सकती जबतक मानसिक और आध्यात्मिक क्रिया के बीच कड़ी स्थापित न हो जाये और हमारी सत्ता के समस्त कार्य-कलाप पर उच्चतर ज्ञान का प्रयोग न किया जाये।
The widest synthesis of perfection possible to thought is the sole effort entirely worthy of those whose dedicated vision perceives that God dwells concealed in humanity.
पूर्णता के जिस विशालतम समन्वय के बारे में हम सोच सकते हैं वही एकमात्र ऐसा प्रयत्न है जिसके अधिकारी केवल वही लोग हैं जिनकी समर्पित दुष्टि यह देख लेती है कि भगवान् मनुष्य-जाति में गुप्त रूप में निवास करते हैं।
There must be the realisation by the race that only on the free and full life of the individual can its own perfection and permanent happiness be founded.
जाति को भी यह अनुभव करना होगा कि व्यक्ति के स्वतंत्र और पूर्ण जीवन पर ही उसकी अपनी पूर्णता और स्थायी सुख परस्पर निर्भर है।
They all attain perfection When they find joy in their work.
जब वे अपने कार्य में आनंद खोज लेते हैं तब वे पूर्णता प्राप्त करते हैं।
This faculty of holding, dhdrana - sakti, in the physical consciousness, energy and machinery is the most important siddhi or perfection of the body.
भौतिक चेतना और शक्ति में तथा भौतिक यंत्र में अनन्त आध्यात्मिक शक्ति को धारण करने की सामर्थ्य, धारण शक्ति, शरीर की सबसे अधिक महत्वपूर्ण सिद्धि या पूर्णता है।
This is not even the perfection of the individual, much less that of all beings.
यह तो व्यक्ति की भी पूर्णता प्राप्त करना नही है. समस्त प्राणियो की पूर्णता प्राप्त करने की तो बात ही व्यर्थ है।
This is the first appearance of the problem before him on which the seeker of perfection has to lay hold, that it is not a negative, prohibitory, passive or quietistic, but a positive, affirmative, active purity which is his object.
पूर्णता के अन्वेषक को यह भली-भांति हृदयंगम कर लेना होगा कि उसके सामने जो समस्या है उसका प्रमुख रूप यही है कि उसका लक्ष्य अभावात्मक, निषेधक, आत्मा के करण 653 निष्क्रिय या शान्तिमय पवित्रता नहीं, बल्कि भावात्मक, विधेयात्मक तथा सक्रिय पवित्रता प्राप्त करना है।
This is the highest realisation of the perfection and delight of the active oneness; for beyond it there could be only the consciousness of the Avatara, the Ishwara himself assuming a human name and form for action in the Lila.
सक्रिय एकता के पूर्णत्व और आनन्द का सर्वोच्च साक्षात्कार यही है; क्योंकि इसके परे तो अवतार की अर्थात् लीला में कार्य करने के लिये मानवीय नाम-रूप धारण करनेवाले साक्षात् ईश्वर की चेतना ही हो सकती है।
This perfection must rise constantly in its capacity for action, the energy and force of its working and a certain greatness of the scope of the total nature.
इस पूर्णता को अपनी कार्यक्षमता में, अपनी क्रियान्विति के शक्ति-सामर्थ्य में तथा सम्पूर्ण प्रकृति के क्षेत्र की एक विशेष प्रकार की महानता में निरन्तर उन्नत होते जाना होगा।
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