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A study of Vaishnavism in its formative stage clearly reveals how the religion arose by an amalgamation of the popular cults of Vasudeva, Krishna and Sankarshana with the Vedic god Narayana - Vishnu.
वैष्णव धर्म की स्थापना के आरंभिक चरण के अध्ययन से स्पष्ट पता चलता है कि इस प्रकार वासुदेव - कृष्ण, संकर्षण के लोकप्रिय मतों को वैदिक देव नारायण - विष्णु से एकाकार कर इस धर्म का विस्तार और उत्थान हुआ।
According to some literature written in those times king Prataparudra was commanded by Lord Jagannatha Himself to get initiated into Vaishnavism from Shri Chaitanya.
उस युग में रचित कुछ साहित्य में स्वयं भगवान जगन्नाथ द्वारा प्रतापरुद्र को यह आदेश देने का वर्णन है कि वे श्री चैतन्य द्वारा प्रवर्तित वैष्णव मत में दीक्षित हो जाएँ।
All this deserves mention because the Panchasakha were all at Puri when Shri Chaitanya was there during the last part of his Leela and when Gaudiya Vaishnavism came to flourish as the king's religion.
इन सब बातों का उल्लेख करना इसीलिए आवश्यक है कि पंचसखा तब पुरी में थे जब श्री चैतन्य अपने लीला के अंतिम चरण में पुरी आ गए थे और उनका गौड़ीय वैष्णव मत उत्कल का राजधर्म बन गया था।
And it is strange that Gaudiya Vaishnavism has not changed even today in this matter.
यह भी विचित्र बात है कि भाषा के मामले में गौड़ीय वैष्णव मत के दृष्टिकोण में आज तक कोई परिवर्तन नहीं हुआ।
Being a South Indian Brahman, be mainly codified the social and religious practices of Vaishnavism in a voluminous compilation.
उन्होंने एक वृहत ग्रंथ में मुख्यतः वैष्णव मत के सामाजिक और धार्मिक आचारों को निबद्ध किया।
But after the king's conversion, as Gaudiya Vaishnavism came to be - acclaimed and patronised as the court religion there slowly began a parting of ways.
परंतु उत्कल राज के गौड़ीय वैष्णव मत में दीक्षित होने के बाद जब वह मत राजधर्म के रूप में संरक्षण प्राप्त कर प्रख्यात होने लगा तो पंचसखा और राजदरबार के बीच दीवार खड़ी होने लगी।
But as an early exemplar it did help the spread of jatra which in the wake of the rise of vaishnavism in Bengal in the fifteenth century gained wide popularity.
किंतु एक आरंभिक आदर्श के रूप में वह जात्रा के प्रसार में सहायक हुआ, जिसे बंगाल में पंद्रहवीं शताब्दी में वैष्णव धर्म के उत्थान के बाद के काल में व्यापक लोकप्रियता प्राप्त हुई।
During the physical existence of Cnaitanya, Vaishnavism was widely prevalent in the western part of Bengal.
चैतन्य के जीवन-काल में वैष्णव मत बंगाल के पश्चिमी जिलों में व्यापक पैमाने पर प्रचलित था।
During the reign of Pratap Rudra Deb of the Surya Solar dynasty Vaishnavism took hold ef the kingdom of Orissa under the influence of Shri Chaitanya and other indigenous Vaishnavite saints and poets.
सूर्यवंश के प्रताप रुद्रदेव के राज्य काल में श्री चैतन्य तथा अन्य स्थानीय वैष्णव संतों और कवियों के प्रभाव में ओड़िसा राज्य में वैष्णव धर्म पूरी तरह स्थापित हो गया था।
During the time of Chaitanya, Gaudiya Vaishnavism was first introduced into Orissa due to the personal influence and example of Chaitanya himself.
चैतन्य के समय में गौडीय वैष्णव मत का प्रवेश स्वयं चैतन्य के व्यक्तिगत प्रभाव और उदाहरण के फलस्वरूप हुआ।
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